- Vertrouwen, de smeerolie voor optimale samenwerking
- Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet!
- “Het mag best schuren”, maar waartoe?
- Samen staan we sterk
- Nieuwe samenwerkers gevraagd (m/v)
- Leidinggevende; durf te sturen op verbinding!
- Forever Young
- Bezieling leidt tot verbinding
- Je volledig verbinden met je werk
- Nieuwe medewerkers gevraagd (m/v)
- Verschalen of verschralen?
- Het verleden voorbij
- Zelfonderzoek en verantwoordelijkheid
- Sturen op bezieling
- Je fantasie in je werk brengen
- Kringbewustzijn en leiderschap
- Hoe herken je collectieve slaap in organisaties?
- Bezieling en vertrouwen
- Verandering van gedrag
- Persoonlijk gedicht
- Lef om te leven, door de angst heen
Vertrouwen, de smeerolie voor optimale samenwerking
10 juli 2024
Voor iedere organisatie is het een uitdaging om te zorgen voor een positieve en creatieve werkomgeving waar een gevoel van veiligheid heerst. Veiligheid waardoor vertrouwen in elkaar wordt ervaren, zowel tussen collega’s als tussen medewerkers en management. Want vertrouwen is de onzichtbare en voelbare smeerolie van iedere samenwerking.
Voor iedere organisatie is het een uitdaging om te zorgen voor een positieve en creatieve werkomgeving waar een gevoel van veiligheid heerst. Veiligheid waardoor vertrouwen in elkaar wordt ervaren, zowel tussen collega’s als tussen medewerkers en management. Want vertrouwen is de onzichtbare en voelbare smeerolie van iedere samenwerking. Vertrouwen is ook een kwetsbaar fenomeen, dat snel gebroken is en moeizaam te herstellen. In dit artikel kijken we naar het belang van werken aan vertrouwen. We reiken drie dimensies aan van vertrouwen, die een belangrijke voedingsbron zijn voor groei en organisatieontwikkeling. Tevens reiken we handvatten aan om vertrouwen te vergroten.
Wanneer werken aan vertrouwen?
Vanuit het ITIP begeleiden we organisaties bij cultuur- en leiderschapsontwikkeling en komen we regelmatig in organisaties waar onvrede is over de samenwerking.Een terugkerende reden voor die onvrede is een gebrek aan vertrouwen. Bijvoorbeeld ontstaan door een fusie, waarbij beide partijen de werkwijze en invloed van de andere partij wantrouwen. Door een verleden waarin beloftes gedaan zijn die niet waargemaakt zijn of een verleden waarin weinig zorg was, waarin openheid niet gewaardeerd werd of je zonder heldere reden buiten spel gezet kon worden.
Wantrouwen kan ook ontstaan, wanneer er te weinig wordt geïnvesteerd in de ‘zachte kant’ van de organisatie. Wanneer er weinig oog is voor de onderlinge relatie, voor eerlijkheid, openheid, kritisch mogen zijn en je kwetsbaar tonen, worden mensen voorzichtig. De uitdrukking ‘vertrouwen komt te voet en gaat te paard’ geeft dit precies weer. Vertrouwen wordt gemakkelijk verstoord door onbegrip of een gebrek aan aandacht voor de ander.