Veel mensen geloven in motivatie. Als we gemotiveerd zijn doen we met plezier en resultaatgericht ons werk, is de gangbare gedachte. Maar wat doen we wanneer onze motivatie opdroogt?
Veel mensen geloven in motivatie. Als we gemotiveerd zijn doen we met plezier en resultaatgericht ons werk, is de gangbare gedachte. Maar wat doen we wanneer onze motivatie opdroogt? In mijn werk als loopbaanbegeleider en in het werkveld om me heen zie ik dat veel mensen op den duur tegen dezelfde vraag aanlopen: ‘Waar doe ik het voor?’ Vanuit het steeds weer zoeken naar nieuwe prikkels kunnen we geen bevredigend antwoord meer vinden.
Enkel motivatie leidt uiteindelijk niet tot vreugde, creativiteit en vervulling. Ik denk dat toewijding een zinvollere benadering is, toewijding als verlenging van motivatie. Reflectie op het begrip toewijding is behulpzaam voor mensen die met deze vraag in hun werk rondlopen. En ook voor mensen die begeleiding en coaching bieden aan andere mensen en daarbij geïnspireerd willen blijven. In dit artikel vertel ik over de keerzijde van motivatie en hoe je als individu en als organisatie de condities voor toewijding kunt creëren.
De keerzijde van motivatie
Bij motivatie kennen we een onderscheid tussen interne en externe motivatie. Het begrip motivatie heeft te maken met het Engelse ‘to move’, in beweging komen. Je kunt in beweging komen door redenen die van binnenuit komen (interne motivatie) of door prikkels buiten je (externe motivatie). Je gaat iets doen, je bent gemotiveerd om iets te bereiken, een bepaald resultaat. Het handelen is dan op iets gericht. Mensen zijn gemotiveerd zo lang het resultaat een bepaalde beloning inhoudt. Dit kan zijn in termen van materiële winst of een goed gevoel.
Maar het probleem met motivatie is vaak dat het na verloop van tijd afneemt. Je raakt gewend aan bepaalde resultaten of aan de hoeveelheid geld die je verdient. Vanuit motivatie gezien kun je dan proberen om een nieuwe prikkel te creëren.