Moeder zijn en werken: mag het ook wat minder?



Vorige week ging ik na een super efficiënte ochtend (dochter naar de opvang brengen, zwemmen, werken, boodschap doen) even op bed liggen. Ik deed mijn ogen dicht en gaf mijn lijf helemaal over aan het zachte matras. Ik voelde de trilling van de efficiëntie in mijn lijf en hoofd. Het was alsof ik vanaf de snelweg ineens stilstond op de vluchtstrook en ik het voorbijrazende verkeer aan alle kanten voelde en hoorde. Het duurde een tijd voordat het uitdoofde. En nog langer voordat ik het gevoel had op een rustige landweg te staan. Onverhard, tussen de velden en bloemen. Vertraagd, stil en vol overgave. En toen werd ik wakker van mijn telefoon.

door Grietje de Boer

Zo is de dynamiek in mijn leven sinds ik een klein jaar geleden moeder ben geworden. Het is drukker geworden, tijd voor mezelf is schaarser en het is zoeken naar momenten om te kunnen vertragen. Dit terwijl vertragen juist cruciaal is voor mij. Want alleen dan kan ik met bezieling en plezier (blijven) werken. Het is vaak niet makkelijk om terug te schakelen vanuit de 5eversnelling. De afgelopen maanden nam ik dat proces bij mezelf eens onder loep. Met als uitkomst een aantal “tips” die ik mezelf nu regelmatig geef.

Tip 1: Stop de vergelijking en neem jezelf serieus

‘Mijn buurvrouw heeft 3 kinderen en werkt toch ook gewoon 4 dagen. Die kennis zei toen nog tegen mij: 1 kind kun je er gewoon bij doen. Of neem nou die vriendin, zij heeft 3 kinderen en heeft ook nog een succesvol bedrijf. Waarom kan ik dan niet gewoon 4 dagen met bezieling werken en 1 kind erbij doen? Zij hebben toch ook niet dat geëmmer met behoefte aan vertragen en zo.’

In dit soort gedachten kan ik soms verstrikt raken. Ze steken vooral de kop op als ik druk ben of net niet lekker in mijn vel zit. En ze zijn hardnekkig en vaak moeilijk te stoppen. Wat dan helpt is om tegen mezelf te zeggen dat ik mijn eigen behoeftes serieus mag nemen. Ik ben die ík ben, en ik mag het moederschap en een werkende moeder zijn op mijn eigen manier invullen!

Tip 2: Zie rust en stil worden als onderdeel van je werk

Voordat ik op bed ging liggen en wegsufte had ik een schuldgevoel, want waarom zou ik nou midden op de dag op bed gaan liggen? Waarom zou ik mijn schaarse tijd aan die bezigheid besteden. Er is nog zoveel dat ik ook zou moeten doen. Dat was het geraas dat lang in mij door bleef klinken.

Hard werken en gewoon doorgaan is voor mij iets dat ik van huis uit heb meegekregen: ‘Gewoon even doorzetten’, ‘Van hard werken ga je niet dood’. Vertragen voelt dan vaak als spijbelen, als niet functioneel invullen van mijn tijd. Terwijl het juist zo nodig en vaak ook nuttig is om te vertragen. Het is daarom essentieel om rusten en in stilte zijn gewoon als onderdeel van het werk te beschouwen. Voor mij is het ‘harder werken’ om dát voor elkaar te krijgen, dan om mijn volle agenda maar te volgen. Een volgende stap is om die rustmomenten gewoon in mijn agenda te zetten 😉

Tip 3: Kijk met een milde blik naar jezelf

Overkoepelend aan de vorige twee tips is deze laatste tip. Te vaak stel ik hoge eisen aan mijzelf, en ga dan met hardheid naar mezelf kijken. Ik doe dan in mijn ogen dingen net niet goed genoeg, vind dat ik niet hard genoeg werk, of geen goede moeder ben, of dat ik juist niet goed genoeg voor mezelf zorg en te weinig rust neem: ‘dit kan beter en dat kan beter en een ander kan het beter dan ik.’ Pffff!

De kunst is dan om vanuit mildheid te kijken. Ik mag moe zijn, ik mag het allemaal even veel vinden, ik mag ook opnieuw in de hard werken valkuil stappen en ik kan mezelf nou eenmaal gaan vergelijken met een ander en hard worden voor mezelf. Als ik mezelf dit allemaal toesta kan ik vanuit mildheid naar mezelf kijken. Juist dit is altijd een beginpunt voor contact en alleen vanuit daar kan ik weer in rust komen. Anders word ik als het verkeer en raas ik aan alles voorbij, vooral aan mezelf.
En dát mag echt minder in het nieuwe jaar!




E-mail adres wordt niet zichtbaar bij je reactie


  1. Nynke op schreef:

    Wat heerlijk geschreven en wat herkenbaar! Maar sinds ik geleerd heb ook af en toe even wat tijd voor mezelf te nemen (al is het 15 minuten op bed liggen), heb ik weer meer energie voor al dat andere. Dus blijf jezelf en volg je hart, je bent een powervrouw. En ook al hebben we elkaar alweer lange tijd niet gezien, je bent een topvrouw en een SUPERMAMA!!!!

Inschrijven blog

Het ITIP is aangesloten bij CRKBO, alle opleidingen zijn btw-vrij.

ITIP is initiatiefnemer van bezinningstochten.nl

ITIP school voor leven en werk
Marspoortstraat 16
7201 JC Zutphen
telefoon 0575 - 510 850
e-mail info@itip.nl

Openingstijden
maandag - donderdag 09.00 - 16.00
vrijdag 09.00 - 13.00

Ontvang jaarlijks het gratis ITIP Magazine